От около 5 години на българската музикална сцена се наблюдава небивал интерес към underground-музиката. Заедно с комерсиалната музика, скритата сцена се развива паралелно, като не липсват изяви на родни групи, че дори за участия пристигат и чуждестранни изпълнители.
Един от стиловете, който бележи внушителна популярност е регето. Ясните и общочовешки послания в текстовете, лесно смилаемата и завладяваща сърцето ритмика на акордите, обземащото душата спокойствие, когато се слуша този тип музика направиха стила толкова масов.
В песните на българските реге-изпълнители Jahmmi Youth, Zafayah, Sen I, Charodey и Bibi Youth се пее за човечност, любов, слънце, плажове, партита, веселие. Стига се до съвсем философски послания в текстовете, като тези на група Мерудия – възходите и паденията в живота, силата и мотивацията да се изправиш и да продължиш напред, съхраняването на природата като първоизточник на световния живот.
Нека обаче да се фокусираме върху историята на регето като музикален стил. То възниква на остров Ямайка в края на 60-те години и получил световна известност чрез песните на Боб Марли през 70-те години. Направлението е резултат от еволюцията на стиловете ска и рокстеди (комбинация между соул, бийт и ритмиката на Ямайка).
Макар че регето е силно повлияно от африканската народна музика, джаза и ранния ритъм енд блус, то се формира от постепенното развитие на ска и рокстеди в Ямайка от 60-те години на XX век. Важен фактор за неговото формиране е влиянието на религиозното движение растафари.
Ска възниква в звукозаписните студия на Ямайка в края на 50-те години, развивайки се от по-ранния стил менто. За ска е характерна линията на бас-китарата, подчертана от ритъм на соло-китара и/или пиано и ударни, поставящи акцента върху трета линия от хармонията, както и със запомнящите се, повлияни от джаза, рифове на медни, духови инструменти. Ямайка получава независимост през 1962 година и ска се превръща в предпочитаната музика на местната младеж, търсеща свой национален стил.
Съществуват различни теории за причината ямайските музиканти да забавят ритъма на ска, създавайки рокстеди. Към 1968 година много музиканти изпълняват ска в новото забавено темпо, като използват по-разчупени басови схеми. Новият стил, станал известен като рокстеди, е почти неразличим от регето. Основните различия са фокусирането на текстовете на реге песните върху етническото самосъзнание на негрите, растафари и бедността.
Ние няма да се концентрираме върху първообраза на регето и застъпваните тогава теми. Нека се радваме на настъпилата пролет и приближаващото лято и въплътим в звуците на китара и перкусии своите мечти, трепети и надежди.
Автор: Nadejda Atanasova