Създаден от колектив автори – Иво Ников, Даниел Георгиев и Антонио Гинев – справочникът „Антична литература” е учебно помагало, посветено на гръко-римската антична литература. То дори вече е намерило своето успешно приложение в практиката на средното училище — в продължение на три години екип от преподаватели от столичното НСОУ „София“ го подлагаха на ежедневни „изпитания“ при работата си с учениците.
Концепцията за книгата е вдъхновена от атрактивната първоначална идея за „царския пищов“ – максимум информация в минимум обем, която впоследствие бе сериозно култивирана. Помагалото има и справочен характер – практичните приложения и обширния речник спомагат за възприемането на (до голяма степен) вече кодифицираната антична словесност. Теоретичните акценти в книгата логично са поставени върху старогръцката митология, оформянето и спецификата на литературните родове епос, лирика и драма. Информацията е структурирана на три равнища: първото и основополагащо за цялата книга ангажира масовия читател. Допълва се от второто равнище, насочено към аудиторията с подчертан интерес към античната литература. То е обособено от основното и шрифтово (изписано с безсерифен шрифт с по-малка височина на буквите). За по-добро възприемане на литературните текстове авторите са въвели и трето равнище (графично решено само с капителки). То акцентира върху най-важните сюжетни моменти от античните художествени творби.
Подробно и изчерпателно книгата акцентира и отбелязва важните моменти с лесен за възприемане и разбиране стилистичен и графичен похват. Думите със старогръцки произход са транскрибирани на латиница (избегнато е означаването на дълги и кратки гласни). Думите, изписани с курсив, могат да бъдат открити в Речника на имената и термините. Абзаците, пред които стои удивителен знак, обръщат внимание върху характерни детайли от описваната точка. С „НО:“ се въвежда информация, теза или аргумент за допълнителен размисъл, различни или дори противоположни на основното изложение, с което се дава възможност за по-пълна представа на разглеждания проблем.
Освен това, „Антична литература” дефинира употребяваните в ежедневието термини, наблягайки на различните им значения. В главите за старогръцката драма например думата „герой“ не е в курсив, защото не е използвана в смисъла, който притежава в епоса, а в съвременното си значение – персонаж. Пак там Хор е изписван с главна буква, защото е възприеман като самостоятелен персонаж. С главни букви в помагалото са изписани и ред имена, които днес се възприемат като нарицателни – като циклопи, харити и т.н., но във времето на Хезиод и Омир все още имат характера на собствени имена. В главата за римската литература имената, които не могат да бъдат открити в речника, са изписани изцяло, докато тези, фигуриращи в речника – така, както са популярни в нашата литература, напр. Цицерон вместо Марк Тулий Цицерон. Приложенията пък представят накратко (с най-характерните явления) периодите на гръко-римската антична култура и разкриват графични схеми на родовите връзки между основните персонажи от старогръцката митология.
„Антична литература” със сигурно ще се превърне в едно от най-полезните и удобни помагала за ученика, но и не само: книгата дава възможност на всеки да навлезе, да научи или да си припомни контурите на античното изкуство и мит, в основата на което са залегнали архетипи и символика, които откриваме дори и днес.
Автор: Александър Ненов
Концепцията за книгата е вдъхновена от атрактивната първоначална идея за „царския пищов“ – максимум информация в минимум обем, която впоследствие бе сериозно култивирана. Помагалото има и справочен характер – практичните приложения и обширния речник спомагат за възприемането на (до голяма степен) вече кодифицираната антична словесност. Теоретичните акценти в книгата логично са поставени върху старогръцката митология, оформянето и спецификата на литературните родове епос, лирика и драма. Информацията е структурирана на три равнища: първото и основополагащо за цялата книга ангажира масовия читател. Допълва се от второто равнище, насочено към аудиторията с подчертан интерес към античната литература. То е обособено от основното и шрифтово (изписано с безсерифен шрифт с по-малка височина на буквите). За по-добро възприемане на литературните текстове авторите са въвели и трето равнище (графично решено само с капителки). То акцентира върху най-важните сюжетни моменти от античните художествени творби.
Подробно и изчерпателно книгата акцентира и отбелязва важните моменти с лесен за възприемане и разбиране стилистичен и графичен похват. Думите със старогръцки произход са транскрибирани на латиница (избегнато е означаването на дълги и кратки гласни). Думите, изписани с курсив, могат да бъдат открити в Речника на имената и термините. Абзаците, пред които стои удивителен знак, обръщат внимание върху характерни детайли от описваната точка. С „НО:“ се въвежда информация, теза или аргумент за допълнителен размисъл, различни или дори противоположни на основното изложение, с което се дава възможност за по-пълна представа на разглеждания проблем.
Освен това, „Антична литература” дефинира употребяваните в ежедневието термини, наблягайки на различните им значения. В главите за старогръцката драма например думата „герой“ не е в курсив, защото не е използвана в смисъла, който притежава в епоса, а в съвременното си значение – персонаж. Пак там Хор е изписван с главна буква, защото е възприеман като самостоятелен персонаж. С главни букви в помагалото са изписани и ред имена, които днес се възприемат като нарицателни – като циклопи, харити и т.н., но във времето на Хезиод и Омир все още имат характера на собствени имена. В главата за римската литература имената, които не могат да бъдат открити в речника, са изписани изцяло, докато тези, фигуриращи в речника – така, както са популярни в нашата литература, напр. Цицерон вместо Марк Тулий Цицерон. Приложенията пък представят накратко (с най-характерните явления) периодите на гръко-римската антична култура и разкриват графични схеми на родовите връзки между основните персонажи от старогръцката митология.
„Антична литература” със сигурно ще се превърне в едно от най-полезните и удобни помагала за ученика, но и не само: книгата дава възможност на всеки да навлезе, да научи или да си припомни контурите на античното изкуство и мит, в основата на което са залегнали архетипи и символика, които откриваме дори и днес.