Версаче! Името буди асоциации с разточителен лукс, дързост, сексапил. Но това е само част от истината....
Джани Версаче е геният, който завинаги променя света на модата. Световноизвестният дизайнер запълва пропастта между популярната култура и модния подиум и разбира силата на червения килим. Той събира тълпи знаменитости на своите ревюта и ги „употребява”, за да рекламират марката „Версаче”. Той превръща дрехите в провокация и катапултира дизайнерите в орбитата на звездите. Той създава феномена „топмодел”, като плаща на красавиците 50 000 долара на шоу, качва ги на частни самолети и ги настанява в петзвездни хотели. Способността му да създава знаменитости като Наоми Кембъл, Линда Еванджелиста и Синди Крофърд само прибавя допълнителен блясък към очарованието му...
Всъщност историята на семейство Версаче е като класическа италианска опера. От детството им до турбуленциите на днешния ден, книгата проследява преплетените съдби на Джани, по-големия му брат Санто и по-малката им сестра Донатела. Три деца, родени и отгледани в Калабрия, съчетават талант и изключителна амбиция, за да основат легендарната семейна компания.
Те израстват в скромен дом в беден изостанал район на южна Италия, но заедно създават модната къща, превърнала се в символ на разкоша. Майка им е търсена шивачка, а баща им продава техника в годините след Втората световна война. Младият Джани не отдава голямо значение на училището и прекарва времето при майка си, помага й да шие и изучава елегантните кройки на модните къщи от Италия и Франция. Затова и Джани става творческото сърце на фирмата, безгрижният талант, който пробива, като съчетава дивата енергия на улицата с фината елегантност на изкуството да създаваш дрехи. Санто е отговорният уравновесен бизнесмен, който контролира прекомерното харчене на брат си. А екстравагантната Донатела е разглезената муза.
Под ръката на Джани Версаче характерния стил на модната къща се превръща в синоним на блясък и магия. Модните редактори често се опитват да разберат как толкова пари могат да се изкарат от дрехи, които не рядко са на ръба на безвкусицата. Ключът към успеха са знаменитостите. Версаче създава дръзко и провокативно облекло, с което отхвърля първенството на скучната френска мода и привлича звезди като Мадона, Елтън Джон и принцеса Даяна, които спомагат за увеличаването на продажбите и създават пазар за платежоспособни клиенти. Логото на компанията се появява не само на дрехи, но и на парфюми, козметика, часовници, мебели. Благодарение на усилената работа и стратегическите съюзи, фирмата процъфтява, а тримата живеят във великолепие през последните десетилетия на изминалия век. Докато не се намесва съдбата.
Когато дизайнерът е убит пред луксозното си имение в Маями, историята добива контурите на мит, в който се намесват слухове за връзки с мафията и пране на пари. Джани е застрелян без видима причина на върха на славата си, а преследването на убиеца прераства в медиийна истерия. Неговата любима сестра Донатела изисква погребение, достойно за държавен глава, което се състои във великолепната миланска катедрала. То се превръща в модно шоу, където богатите и красивите – принцеса Даяна, Елтън Джон, Карла Бруни, Наоми Кембъл и др. – се събират, за да почетат мъжа, който вече е считан за един от великите пионери на модата.
След трагедията сложните взаимоотношения в семейството стават храна на клюкарските хроники. Към драмата се добавят склонността на Джани да харчи необуздано, задкулисните борби след смъртта му, битката на Донатела с наркотиците, мистериозното решение на дизайнера да завещае своя дял на Алегра – 11-годишната дъщеря на сестра си. Как може да остави стотици милиони на дете и да пренебрегне брат си и сестра си, които са помогнали да натрупа богатство? Защо не оставя нищо на децата на Санто? Това са само част от въпросите, вълнуващи светските хроникьори.
Модният свят гледа с любопитство и озадачение усилията на Донатела да излезе от дългата сянка на покойния си брат и да поеме контрол над модната къща, както и опитите на Санто да спаси компанията от банкрут – финансовия провал, предизвикан до голяма степен от разточителния Джани. Търговците и журналистите се отдръпват от марката. Никой не може да разбере какво наистина се случва в семейната компания, защото Версаче пазят ревниво имиджа си. Като при всяко италианско семейство лоялността към роднините е най-голямата ценност дори ако последиците са катастрофални. Модна къща „Версаче” не се възстановява напълно след смъртта на Джани...
Лукс, дрога, съперничество, секс, слава, убийство, стремителен възход, болезнено падение, борба за оцеляване – това е историята на една модна империя. История, която няма нужда от допълнително подправяне. Защото е по-драматична от която и да е таблоидна сензация...
Дебора Бол, дългогодишен кореспондент на „Уол стрийт джърнъл” в Милано, прави изключително щателно проучване, за да проследи историята на семейството и модната къща. С много добър усет към детайла, тя използва информация от полицейски доклади, финансови отчети и публични архиви и провежда 220 интервюта с роднини, любовници (включително с дългогодишния партньор на Джани – Антонио), конкуренти и топмодели като Наоми Кембъл. Благодарение на впечатляващия й достъп до Санто и Донатела, читателите преминават през бариерата, която пази семейството от хорските очи.
От страниците на книгата изкачат десетки любопитни факти от модния подиум: анорексията на Алегра; мнението на Анджело Асена, помощник на Версаче, за лошата походка на Клаудия Шифър; защо Джани избира главата на Медуза за лого на фирмата; откъде идва сентенцията, че Армани облича съпругите, а Версаче любовниците на богатите; навиците на Джани и партньорът му Антонио да наемат мъже за платен секс, независимо от дълбоката си привързаност един към друг; преговорите за сливане на компаниите „Версаче” и „Гучи”, прекратени от Джани, който държи да контролира всичко; варианта Карл Лагерфелд да бъде нает за дизайнер след убийството на Версаче; сумите, които семейството пръска – Джани успява да похарчи 750 000 долара за един час в магазин за антикварни мебели, а Донатела изразходва над 150 000 долара годишно за изкуствените кичури в косата си.
Малко са добре написаните книги на модна тематика, но „Модна къща „Версаче” определено е една от тях. Това до голяма степен се дължи на факта, че Дебора Бол създава книгата си, като прибавя нещо много рядко – обективност. Авторката остава вярна на стила си и предава събитията и фактите с прецизността на анализиращ журналист. Резултатът е най-подробната биография на прочутата фамилия и единствената, заради която семейство Версаче нарушават мълчанието. Въпреки това над книгата дълго тегне забрана за издаване...
Родом от Бостън, Дебора Бол работи като икономически журналист в Европа почти две десетилетия. От 12 години тя е репортер на „Уол стрийт джърнъл” в Милано, Лондон и Цюрих, покривайки широк спектър от икономически, финансови и политически теми. Между 1999 г. и 2002 г. тя отговаря за сектора на европейските луксозни стоки в изданието и така навлиза дълбоко в света на модата.. Дебора живее в Италия и Швейцария със съпруга си Фабрицио.
Автор: Александър Ненов
Джани Версаче е геният, който завинаги променя света на модата. Световноизвестният дизайнер запълва пропастта между популярната култура и модния подиум и разбира силата на червения килим. Той събира тълпи знаменитости на своите ревюта и ги „употребява”, за да рекламират марката „Версаче”. Той превръща дрехите в провокация и катапултира дизайнерите в орбитата на звездите. Той създава феномена „топмодел”, като плаща на красавиците 50 000 долара на шоу, качва ги на частни самолети и ги настанява в петзвездни хотели. Способността му да създава знаменитости като Наоми Кембъл, Линда Еванджелиста и Синди Крофърд само прибавя допълнителен блясък към очарованието му...
Всъщност историята на семейство Версаче е като класическа италианска опера. От детството им до турбуленциите на днешния ден, книгата проследява преплетените съдби на Джани, по-големия му брат Санто и по-малката им сестра Донатела. Три деца, родени и отгледани в Калабрия, съчетават талант и изключителна амбиция, за да основат легендарната семейна компания.
Те израстват в скромен дом в беден изостанал район на южна Италия, но заедно създават модната къща, превърнала се в символ на разкоша. Майка им е търсена шивачка, а баща им продава техника в годините след Втората световна война. Младият Джани не отдава голямо значение на училището и прекарва времето при майка си, помага й да шие и изучава елегантните кройки на модните къщи от Италия и Франция. Затова и Джани става творческото сърце на фирмата, безгрижният талант, който пробива, като съчетава дивата енергия на улицата с фината елегантност на изкуството да създаваш дрехи. Санто е отговорният уравновесен бизнесмен, който контролира прекомерното харчене на брат си. А екстравагантната Донатела е разглезената муза.
Под ръката на Джани Версаче характерния стил на модната къща се превръща в синоним на блясък и магия. Модните редактори често се опитват да разберат как толкова пари могат да се изкарат от дрехи, които не рядко са на ръба на безвкусицата. Ключът към успеха са знаменитостите. Версаче създава дръзко и провокативно облекло, с което отхвърля първенството на скучната френска мода и привлича звезди като Мадона, Елтън Джон и принцеса Даяна, които спомагат за увеличаването на продажбите и създават пазар за платежоспособни клиенти. Логото на компанията се появява не само на дрехи, но и на парфюми, козметика, часовници, мебели. Благодарение на усилената работа и стратегическите съюзи, фирмата процъфтява, а тримата живеят във великолепие през последните десетилетия на изминалия век. Докато не се намесва съдбата.
Когато дизайнерът е убит пред луксозното си имение в Маями, историята добива контурите на мит, в който се намесват слухове за връзки с мафията и пране на пари. Джани е застрелян без видима причина на върха на славата си, а преследването на убиеца прераства в медиийна истерия. Неговата любима сестра Донатела изисква погребение, достойно за държавен глава, което се състои във великолепната миланска катедрала. То се превръща в модно шоу, където богатите и красивите – принцеса Даяна, Елтън Джон, Карла Бруни, Наоми Кембъл и др. – се събират, за да почетат мъжа, който вече е считан за един от великите пионери на модата.
След трагедията сложните взаимоотношения в семейството стават храна на клюкарските хроники. Към драмата се добавят склонността на Джани да харчи необуздано, задкулисните борби след смъртта му, битката на Донатела с наркотиците, мистериозното решение на дизайнера да завещае своя дял на Алегра – 11-годишната дъщеря на сестра си. Как може да остави стотици милиони на дете и да пренебрегне брат си и сестра си, които са помогнали да натрупа богатство? Защо не оставя нищо на децата на Санто? Това са само част от въпросите, вълнуващи светските хроникьори.
Модният свят гледа с любопитство и озадачение усилията на Донатела да излезе от дългата сянка на покойния си брат и да поеме контрол над модната къща, както и опитите на Санто да спаси компанията от банкрут – финансовия провал, предизвикан до голяма степен от разточителния Джани. Търговците и журналистите се отдръпват от марката. Никой не може да разбере какво наистина се случва в семейната компания, защото Версаче пазят ревниво имиджа си. Като при всяко италианско семейство лоялността към роднините е най-голямата ценност дори ако последиците са катастрофални. Модна къща „Версаче” не се възстановява напълно след смъртта на Джани...
Лукс, дрога, съперничество, секс, слава, убийство, стремителен възход, болезнено падение, борба за оцеляване – това е историята на една модна империя. История, която няма нужда от допълнително подправяне. Защото е по-драматична от която и да е таблоидна сензация...
Дебора Бол, дългогодишен кореспондент на „Уол стрийт джърнъл” в Милано, прави изключително щателно проучване, за да проследи историята на семейството и модната къща. С много добър усет към детайла, тя използва информация от полицейски доклади, финансови отчети и публични архиви и провежда 220 интервюта с роднини, любовници (включително с дългогодишния партньор на Джани – Антонио), конкуренти и топмодели като Наоми Кембъл. Благодарение на впечатляващия й достъп до Санто и Донатела, читателите преминават през бариерата, която пази семейството от хорските очи.
От страниците на книгата изкачат десетки любопитни факти от модния подиум: анорексията на Алегра; мнението на Анджело Асена, помощник на Версаче, за лошата походка на Клаудия Шифър; защо Джани избира главата на Медуза за лого на фирмата; откъде идва сентенцията, че Армани облича съпругите, а Версаче любовниците на богатите; навиците на Джани и партньорът му Антонио да наемат мъже за платен секс, независимо от дълбоката си привързаност един към друг; преговорите за сливане на компаниите „Версаче” и „Гучи”, прекратени от Джани, който държи да контролира всичко; варианта Карл Лагерфелд да бъде нает за дизайнер след убийството на Версаче; сумите, които семейството пръска – Джани успява да похарчи 750 000 долара за един час в магазин за антикварни мебели, а Донатела изразходва над 150 000 долара годишно за изкуствените кичури в косата си.
Малко са добре написаните книги на модна тематика, но „Модна къща „Версаче” определено е една от тях. Това до голяма степен се дължи на факта, че Дебора Бол създава книгата си, като прибавя нещо много рядко – обективност. Авторката остава вярна на стила си и предава събитията и фактите с прецизността на анализиращ журналист. Резултатът е най-подробната биография на прочутата фамилия и единствената, заради която семейство Версаче нарушават мълчанието. Въпреки това над книгата дълго тегне забрана за издаване...
Родом от Бостън, Дебора Бол работи като икономически журналист в Европа почти две десетилетия. От 12 години тя е репортер на „Уол стрийт джърнъл” в Милано, Лондон и Цюрих, покривайки широк спектър от икономически, финансови и политически теми. Между 1999 г. и 2002 г. тя отговаря за сектора на европейските луксозни стоки в изданието и така навлиза дълбоко в света на модата.. Дебора живее в Италия и Швейцария със съпруга си Фабрицио.