Учени от Франция предприели пореден опит да разгадаят тайната на техниката сфумато, с помощта която художниците от Ренесанса постигали неуловими преходи от светлина към сянка.
Този метод се смята за изобретение на Леонардо да Винчи, затова за изследването били избрани седем портрета от Лувъра, дело на четката на великия майстор.
Картините били подложени на рентгеноспектрален анализ и било установено, че живописецът използвал уникални добавки за лака и боите, но причината не била само в това.
Главната тайна се крие в лесировката - техника на нанасяне на тънки прозрачни слоеве бои върху вече изсъхналата картина.
Така дебелината на слоя при Леонардо съставя само 1-2 микрометъра /една милионна част от метъра/. Пречупването на светлинните лъчи в прозрачните и полупрозрачните нива създава ефекта на обем и дълбочина.
Засега обаче, никой не може да даде отговор на въпроса, как великият художник е успявал да нанася толкова тънки щрихи...
Автор: Албена Иванова
Този метод се смята за изобретение на Леонардо да Винчи, затова за изследването били избрани седем портрета от Лувъра, дело на четката на великия майстор.
Картините били подложени на рентгеноспектрален анализ и било установено, че живописецът използвал уникални добавки за лака и боите, но причината не била само в това.
Главната тайна се крие в лесировката - техника на нанасяне на тънки прозрачни слоеве бои върху вече изсъхналата картина.
Така дебелината на слоя при Леонардо съставя само 1-2 микрометъра /една милионна част от метъра/. Пречупването на светлинните лъчи в прозрачните и полупрозрачните нива създава ефекта на обем и дълбочина.
Засега обаче, никой не може да даде отговор на въпроса, как великият художник е успявал да нанася толкова тънки щрихи...