Честита Баба Марта!

Баба Марта е митичен  персонаж в българския фолклор . В народните вярвания, представени в пословици и приказки, името ѝ е свързано с името на месец  март.  Три са месеците, които са персонифицирани в българските митични представи

2010-02-28 20:07:23
Честита Баба Марта!
Баба Марта е митичен  персонаж в българския фолклор . В народните вярвания, представени в пословици и приказки, името ѝ е свързано с името на месец  март.  Три са месеците, които са персонифицирани в българските митични представи - януари, февруари и март.  Януари и Февруари са представени като братя с лют характер - Голям Сечко и Малък Сечко . Баба Марта се смята за тяхна сестра, която ту е усмихната и добронамерена, ту непредвидимо зла.

С Баба Марта и месец март се свързват много обичаи и празници, посветени на идващата пролет. Най-известният обичай, свързан с Баба Марта, е закичването на жени, моми, деца и млади животни с мартеници  на 1 март - деня на пристигането на Баба Марта. През целия месец се извършват обреди за гонене на змии и гущери, както и гадания, свързани с някои прелетни птици.

На празниците  за Баба Марта  се извършват обредни действия, за които се вярва, че предизвикват нейното благоразположение. Участниците в празниците ѝ са жени, моми и деца. Смята се, че тя не обича старите жени и те не трябва в никакъв случай да предизвикват гнева ѝ.

Обичаят за вързване на мартеници на 1 март произхожда от древните българи, чиито ханове са връзвали мартеници на съплеменниците си за бойна сила, здраве и дълголетие. Празникът е познат в България, а впоследствие и в Румъния, Гърция, Македония и Сърбия.  В Румъния мартеници се вързват на ръцете само на жените и малките деца, а мъжете могат да носят мартеница само на скришно място, например в обувката. В Гърция мартеници се вързват само на ръцете на децата. В България мартеници се вързват още на млади животни и дървета.

Най-възрастната жена трябва да почисти основно къщата преди изгрев слънце, да изнесе и простре навън червена тъкан - покривка, постелка, пояс или престилка. Смята се, че това ще зарадва Баба Марта и ще предизвика благосклонността ѝ към къщата и обитателите. На децата, момите и младите булки се вързва мартеница  най-често на ръката. Младите непременно трябва да излязат навън "да ги види Баба Марта и да се зарадва", а старите жени не трябва да излизат навън, защото "ще разгневят Баба Марта".

В този ден на много места се гонят змии и гущери, като се палят огньове, обикаля се двора  дрънкане на метални предмети и наричания.

Ритуалното използване на червени или бяло-червени тъкани, ленти, конци, възли или пискюли е  познато на Балканите, в Мала Азия, Египет и Близкия изток от анатичността. В древността, червеният цвят е означавал Богинята (раждането и смъртта), а белият - нейният Син (Слънцето, отвъдния живот, вечността). Най-стари са източниците, описващи как българите са били окичвани с бели и червени конци от техните ханове за здраве, сила и дълголетие. Така става ясно, че най-вероятно празникът е изначално български, произхождащ от годините 580-630-та след Христа. От Азия (континентът, в който първоначално живеят българите) традицията се пренася в Европа с преселението на голяма група българи начело с Хан Аспарух. Традицията се спазва до днес и на териториите, които са били български - част от Румъния, Македония, част от Гърция, Сърбия, а също и в една част от днешна Русия.

Това е хилядолетна българска традиция, която символизира края на зимата и идването на пролетта. Произходът може да е прабългарски или тракийски.

Автор: Албена Иванова

ОЩЕ ЗА...


КОМЕНТАРИ

Влез или се регистрирай за да пишеш...

Вход и регистрация

ЛЮБОПИТНО

 
Нагоре
Към пълната версия