Микеланджело Буонароти е роден на 6 март 1475 г. в тосканското село Капрезе, където баща му е кмет. Майка му умира, когато той е още дете, а когато баща му се жени втори път, семейството отива да живее във Флоренция. В този град, люлка на изкуствата, момчето се сприятелява със студенти по живопис и прекарва голяма част от времето си да копира майстори като Донатело, Джото, Мазачо и Ботичели. Въпреки нежеланието на баща си, Микеланджело става чирак в ателието на стенописеца Гирландайо, а през 1489 г. отива в художественото училище на Лоренцо де Медичи. Три години Микеланджело живее в двореца на Медичите, а след смъртта на Лоренцо, по време на последвалите граждански борби, бяга, отначало във Венеция, а после в Рим. Там прекарва 5 години и започва да вае първите си големи произведения, включително "Бакхус" и "Пиета". През 1500 г. по покана на Флоренция, Микеланджело триумфално се завръща. Скоро получава поръчка да извае един грамаден мраморен блок с височина над три метра, с който вече двама майстори са се провалили. Работи тайно през следващите три години, всички очакват с нетърпение да видят произведението му и когато в 1504 г. статуята на голия Давид е открита официално, флорентинци са смаяни.
Всички искат Микеланджело на работи за тях. През 1505 г. могъщият папа Юлий II , известен със светските си възгледи, нарежда на ваятеля да се върне в Рим и му поръчва надгробния си паметник. Този проект слага начало на дългогодишните бурни отношения на Микеланджело с папите от рода Медичи.
От 1508 до 1512 г. е зает с друг монументален проект на Юлий II - изписването на тавана на Сикстинската капела. Драматичният разказ за художника, който работи легнал на твърдото скеле, а боята капе по лицето му, се превръща в легенда.
През 1516 г. папа Лъв Х /наследник на Юлий и син на Лоренцо де Медичи/, нарежда на Микеланджело да се върне във Флоренция, за да направи параклис на Медичите. През 1534 г. параклисът е завършен, а Микеланджело за последен път се сбогува с Флоренция и заминава за Рим. По това време е вече почти 60-годишен. Папа Павел III му възлага да изрисува "Страшния съд" на една от стените на Сикстинската капела. Върху нето той работи през следващите 15 години.
През 1547 г. Микеланджело е назначен за главен архитект на базиликата "Свети Петър" в Рим и проектира големия й купол - този проект си остава едно от най-големите постижения на архитектурата за всички времена.
Микеланджело умира в Рим на 8 февруари 1564 г. , три седмици преди да навърши 89 години.
Според свидетелствата от онова време той е бил саможив човек, затворен в собствения си душевен мир, известен с избухливия си характер. Живял е скромно, ядял и пиел малко, почти не спял. За разлика от другите художници от неговата епоха като Леонардо и Рафаело, той не се обличал модерно и носел прости, работнически дрехи и обувки. Говори се, че дори не се събличал. когато лягал да спи.
Макар че сам се смятал преди всичко за скулптор, блестящият му гении прозира от всички творения на неговата ръка - скулптура, живопис, архитектура, поезия. Написал е повече от 300 сонета, много от тях посветени на млади мъже като Герардо Перини и Фебо ди Поджо.
През 1532 г. , 58-годишен, Микеланджело среща Томазо де Кавалиери, красив млад благородник, на когото посвещава остатъка от живота си. Пише за него многобройни любовни сонети и му праща рисунки. Приятелството им продължава 32 години. Всъщност Микеланджело умира в ръцете на Томазо.
Микеланджело е може би най-великият ваятел и художник през всички епохи и геният му изпъква независимо от условията, при които работи. Като мъж, обичал мъже, сексуалната му ориентация е в центъра на неговото творчество. Мъжкото тяло го очарова - според някои, дори жените в картините му като че ли са с мъжки тела. Именно чрез идеализиране на мъжкото тяло, той оказва неизмеримо влияние не само върху полета на фантазията, но и върху колективното въображение на културата като цяло. Влиянието му е часат от начина, по който виждаме себе си. Длетото в ръцете му все още вае нашия свят.
Автор: Албена Иванова
Всички искат Микеланджело на работи за тях. През 1505 г. могъщият папа Юлий II , известен със светските си възгледи, нарежда на ваятеля да се върне в Рим и му поръчва надгробния си паметник. Този проект слага начало на дългогодишните бурни отношения на Микеланджело с папите от рода Медичи.
От 1508 до 1512 г. е зает с друг монументален проект на Юлий II - изписването на тавана на Сикстинската капела. Драматичният разказ за художника, който работи легнал на твърдото скеле, а боята капе по лицето му, се превръща в легенда.
През 1516 г. папа Лъв Х /наследник на Юлий и син на Лоренцо де Медичи/, нарежда на Микеланджело да се върне във Флоренция, за да направи параклис на Медичите. През 1534 г. параклисът е завършен, а Микеланджело за последен път се сбогува с Флоренция и заминава за Рим. По това време е вече почти 60-годишен. Папа Павел III му възлага да изрисува "Страшния съд" на една от стените на Сикстинската капела. Върху нето той работи през следващите 15 години.
През 1547 г. Микеланджело е назначен за главен архитект на базиликата "Свети Петър" в Рим и проектира големия й купол - този проект си остава едно от най-големите постижения на архитектурата за всички времена.
Микеланджело умира в Рим на 8 февруари 1564 г. , три седмици преди да навърши 89 години.
Според свидетелствата от онова време той е бил саможив човек, затворен в собствения си душевен мир, известен с избухливия си характер. Живял е скромно, ядял и пиел малко, почти не спял. За разлика от другите художници от неговата епоха като Леонардо и Рафаело, той не се обличал модерно и носел прости, работнически дрехи и обувки. Говори се, че дори не се събличал. когато лягал да спи.
Макар че сам се смятал преди всичко за скулптор, блестящият му гении прозира от всички творения на неговата ръка - скулптура, живопис, архитектура, поезия. Написал е повече от 300 сонета, много от тях посветени на млади мъже като Герардо Перини и Фебо ди Поджо.
През 1532 г. , 58-годишен, Микеланджело среща Томазо де Кавалиери, красив млад благородник, на когото посвещава остатъка от живота си. Пише за него многобройни любовни сонети и му праща рисунки. Приятелството им продължава 32 години. Всъщност Микеланджело умира в ръцете на Томазо.
Микеланджело е може би най-великият ваятел и художник през всички епохи и геният му изпъква независимо от условията, при които работи. Като мъж, обичал мъже, сексуалната му ориентация е в центъра на неговото творчество. Мъжкото тяло го очарова - според някои, дори жените в картините му като че ли са с мъжки тела. Именно чрез идеализиране на мъжкото тяло, той оказва неизмеримо влияние не само върху полета на фантазията, но и върху колективното въображение на културата като цяло. Влиянието му е часат от начина, по който виждаме себе си. Длетото в ръцете му все още вае нашия свят.