Ужас на малки глътки - така може да се нарече творчеството на американския писател на хорър и фантастика Хауърд Лъвкрафт.
Хауърд Лъвкрафт е роден в Провидънс на 20 август 1890 година и живее там през почти целия си живот. Той започва да пише още на седем години, а в училище има влечение към науката. Лъвкрафт не постъпва в университет поради проблеми със здравето, а съдбата не е била благосклонна към него - болести, мизерия, неуспешен брак... От всичко това, той търси спасение в един въображаем свят, неповторимия свят на загадъчния космически ужас...
В световната литератаура Лъвкрафт заема мястото между двамата всепризнати класици на жарна ‘хорър’ - Едгар По и Стивън Кинг. За разлика от тях, обаче, неговото творчество е обединено около една централна идея, с която се сблъскваме неизбежно във всеки разказ, всяка новела и повест. Ние не сме сами във Вселената, смята писателят. Сред безкрая на пространството и времето съществуват загадъчни светове, обитавани от неописуемо различни и страшни същества. Сблъсъкът с тях носи безумие и гибел, поражда зловещи и загадъчни култове, срутва представите ни за реалност и измислица, От най-древни времена хората са се срещали с чудовищните пришълци и споменът за тези срещи се е съхранил в предания и ръкописи.
‘Най-старото и силно човешко чувство е страхът, а най-старият и силен страх е страхът от непознатото’, пише Лъвкрафт. В основата на идеята за "космическия страх" авторът поставя представата за необятността и непознаваемостта на света, носеща импулсите на архетипния страх от величието на космическия цикъл. Идеята за космическия страх е извор на смисъла в творбите му от така наречения “Ктхулу цикъл” – най-известният и значителен в художествено отношение дял от творчеството на писателя.
Странното очарование на мрачните разкази на писателя се крие в тяхната убедителност, Лъвкрафт е създал своя собствена митология.
Произведенията на Лъвкрафт не са толкова за страха, колкото за тревогата на търсещия, мислещ човек, който не желае да затваря очи пред неизвестното, независимо каква цена ще трябва да плати за своята дързост. Действието се развива не в далечни страни, не в отминали епохи, а едва ли не в нашето съвремие - би могли да се каже, че всичко става зад близкия ъгъл.
Както казва френският писател Жак Бержие :’Четенето на Лъвкрафт изисква да имаш здрави нерви. То е като силно питие, което трябва да се поема на малки глътки. Но ни предлага своеобразни удоволствия в онова ‘абсолютно другаде’ , за което говори “Айнщайн’.
Автор: Тони
Хауърд Лъвкрафт е роден в Провидънс на 20 август 1890 година и живее там през почти целия си живот. Той започва да пише още на седем години, а в училище има влечение към науката. Лъвкрафт не постъпва в университет поради проблеми със здравето, а съдбата не е била благосклонна към него - болести, мизерия, неуспешен брак... От всичко това, той търси спасение в един въображаем свят, неповторимия свят на загадъчния космически ужас...
В световната литератаура Лъвкрафт заема мястото между двамата всепризнати класици на жарна ‘хорър’ - Едгар По и Стивън Кинг. За разлика от тях, обаче, неговото творчество е обединено около една централна идея, с която се сблъскваме неизбежно във всеки разказ, всяка новела и повест. Ние не сме сами във Вселената, смята писателят. Сред безкрая на пространството и времето съществуват загадъчни светове, обитавани от неописуемо различни и страшни същества. Сблъсъкът с тях носи безумие и гибел, поражда зловещи и загадъчни култове, срутва представите ни за реалност и измислица, От най-древни времена хората са се срещали с чудовищните пришълци и споменът за тези срещи се е съхранил в предания и ръкописи.
‘Най-старото и силно човешко чувство е страхът, а най-старият и силен страх е страхът от непознатото’, пише Лъвкрафт. В основата на идеята за "космическия страх" авторът поставя представата за необятността и непознаваемостта на света, носеща импулсите на архетипния страх от величието на космическия цикъл. Идеята за космическия страх е извор на смисъла в творбите му от така наречения “Ктхулу цикъл” – най-известният и значителен в художествено отношение дял от творчеството на писателя.
Странното очарование на мрачните разкази на писателя се крие в тяхната убедителност, Лъвкрафт е създал своя собствена митология.
Произведенията на Лъвкрафт не са толкова за страха, колкото за тревогата на търсещия, мислещ човек, който не желае да затваря очи пред неизвестното, независимо каква цена ще трябва да плати за своята дързост. Действието се развива не в далечни страни, не в отминали епохи, а едва ли не в нашето съвремие - би могли да се каже, че всичко става зад близкия ъгъл.
Както казва френският писател Жак Бержие :’Четенето на Лъвкрафт изисква да имаш здрави нерви. То е като силно питие, което трябва да се поема на малки глътки. Но ни предлага своеобразни удоволствия в онова ‘абсолютно другаде’ , за което говори “Айнщайн’.