Композицията е много важен фундамент за добре заснет фотокадър. В превод от латински, композиция означава съчетание, разположение. Това е и вашата цел – обединяване на отделните елементи от обекта на вашата снимка в едно художествено цяло. Или казано с други думи – по-ярко разкриване на съдържанието в конкретната зрителна форма.

 

Произведението се построява подчинявайки всички по-малко значими елементи на главния сюжетно-тематичен център. Специалните изразни средства - осветление, тоналност, колорит, точката и момента на снимане, а също изобразителният акцент и различните контрасти неизменно съдействат на смисловите елементи на композицията.

 

Ще ви посочим някои хитрини и способи за по-успешна композиция, които са често използвани в художествената фотография. Те безспорно ще направят снимките ти по-привлекателни, дали само за собственото ти око или за „like"-овете на приятелите ти във facebook.

 

Пресичащите се линии (или диагоналите) са едно от проявленията на правилото на "Златното сечение" . Основната идея е да принуди очите да се движат в определена посока. Желателно е началната точка на линията да се разположи в някои от ъглите на кадъра. Смята се, че горният ляв ъгъл е най-добрата стартова точка, тъй като повечето от хората започва разглеждането на изображението именно от този ъгъл. Възможни са и други разположения на линиите, достатъчно е да са ясно изразени.

 

 

Правилото на третините - опитвайте се да избягвате деленето на кадъра на симетрични части. По-добре е кадърът да се раздели на три части, например небето да се разположи във връхната една трета а останалото в долните две трети. Точно по същия начин кадърът може да се раздели и вертикално.

 

Отделяне на обекта от фона - получава се при задаване на плитка дълбочина на рязкост. Използването на отворена диафрагма позволява отделянето на главния обект и да се размият второстепенните.

 

Използването на линии въздейства емоционално на зрителя - извитите линии успокояват, начупените дразнят, вертикалните придават величие, хоризонталните - спокойствие и отпускане, диагоналните - динамика.

 

Следва да се избягват правите линии, излизащи извън предела на кадъра, защото го делят на части или поне да се разполагат така, че да не делят кадъра на равни части. Желателно е също в края на линията да се намира някакъв обект, за да задържи погледа в рамките на кадъра. Точката на пресичане на две успоредни линии е по-добре да се разположи в перспектива извън кадъра.

 

Често се използват водещи линии, тръгващи от един от долните ъгли на кадъра и водещи към смисловия център, обикновено разположен в точката на златното сечение. Такава линия може да се намери в практически всеки сюжет: пътечка, линия на разделяне на тоновете или цветовете и т.н. Диагоналната постройка придава на снимката динамика. В такъв случай основните линии на композицията са наклонени и за това неустойчиви. Пред движещ се предмет трябва да има повече пространство, отколкото зад него.

Автор: Nadejda Atanasova