Sony се осмелява на радикално късане с миналото. Предстоящата конзола Playstation 4 трябва да съживи не само подразделението за игри на японския електронен гигант. Интегрираната платформа за забавление трябва, поне по думите на младия изпълнителен директор Казуо Хирай, да отведе разклатения електронен гигант обратно в топ лигата на бранша и да го превърне в сила в света на социалните мрежи. Но при представянето на конзолата през миналата нощ в Ню Йорк компанията остана по-скоро с големи думи и много обещания, пише Die Welt.
"Ние сме горди да представим Playstation 4", се опита да подгрее настроението в претъпканата зала на Hammerstein Theater топ мениджърът на Sony Андрю Хаус. При вдигането на завесата обаче се появи... нищо. Все още водещият продукт на Sony за тази година съществува само в съзнанието на мениджърите и в симулациите за хардуер. Едва в края се появи избледняла прокламация в писмен вид: "PS4 - идва преди Коледа 2013".
При това проблемите са големи и Sony знае това: "Холът вече не е център на игрите", признава президентът на подразделението за игрите на Sony. Таблетите и смартфоните са завладели своето място на пазара и отнемат пазарен дял от скъпите конзоли като Playstation или Xbox 360 на конкурентите от Microsoft. При това Sony спешно се нуждае от успех. Защото и в другите области някога изключително успешната група не се справя добре.
Playstation беше продажбен шлагер на Sony. Първият и вторият модел се продадоха над 100 млн. пъти, в касите на Sony влязоха милиарди долари. Устройствата бяха лидер на пазара с голямо преимущество. Но представената през 2006 г. Playstation 3 трябваше да се бори с редица проблеми - Nintendo със своята WII представи истински конкурентен модел, продажбите спаднаха, а подразделението се сви в зоната на загубите. Наскоро Sony намали и очакваните годишни продажби на преносимите си конзоли (Vita + PSP) от 16 на 7 млн. броя за годината.
"Ние ще отговорим с Playstation 4 на промените в поведението на потребителите," заяви концернът. Всичко ще се върти около връзката и взаимодействието с друг хардуер и интернет. Дори и сътрудничеството с мощния гигант на социалните мрежи Facebook вече не е табу.
Sony обещава да скъса радикално със старите традиции. Вместо предишния изолиран хардуерно свят на Sony, който дава възможност за монопол в високи печалби и прави връзките с външния свят почти невъзможни, сега ще се използва "компресорна архитектура на PC“, която обаче не бе описана подробно. Новата игрова конзола на Sony ще разполага с х86 процесор с 8 ядра, подобрен графичен чип и 8 GB GDDR5 високоскоростна RAM. По този начин японският концерн ще извади от употреба собствените си чипове Cell, които разработи за милиарди долари специално за PS3.
Новият контролер към PS4 ще се казва DualShock 4 и по дизайн напомня предишния, но има подобрени екстри, както и нови такива - сензорна област като при PS Vita, бутон за споделяне и система за разпознаване от 3D камерата към конзолата.
Но почти не остава друг избор, смята Брайън Блау, анализатор в Gartner. "Откриването улеснява интегрирането на мобилни устройства. Ключов елемент за достигане до играчите, където и да са те". Но и Блау не иска да дава категорични мнения. „Това е истинско надграждане на платформата. Но дали ще има революция или еволюция, предстои да се види“.
Джеймс МакКиви, анализатор във Forrester, не вижда никакви причини за оптимизъм. „Ние виждаме, че Sony прави същите грешки", чуди се той. "В подразделението за телевизори твърде много се инвестира в технологията за висока резолюция 4K, при камерите се представят винаги отлични от техническа гледна точка, но не винаги атрактивни модели. И при видео конзолите за игра ние виждаме отново повече пиксели, по-висока резолюция, по-голяма любов към графичен детайл. Но Sony не успява да преосмисли своя бизнес модел и да стане по-отзивчива към нуждите на потребителите".